Bike · Outdoor · Transport

Servis Motor

Tengah hari tadi aku keluar untuk servis motor Honda Wave ku. Memang dah sampai masa untuk servis, lebih-lebih lagi apabila tayar belakang dah pun botak. Memang saja aku ambil peluang nie untuk servis apa yang patut, sebab Sabtu nie aku akan pergi mengikuti konvoi dengan beberapa rakan officemate ke Senawang.

Cuaca yang tidak panas tetapi hujan rintik-rintik, macam mana nak cakap pasal cuaca, senang cerita cuaca tidak menentu. Aku redah ler ker kedai motor yang biasa aku pergi servis. Di situ jugak la aku beli motor pun, sebab memang aku dah kenal dengan tauke dan pekerjanya. Senang la sikit kalau dah kenal.

Dipendekkan cerita aku mintak tukar tayar baru depan dan belakang. Tayar 80/90 Dunlop TT900 (RM95x2) menjadi pilihan, minyak hitam Shell (RM25), Sparkplug NGK (RM5), Bateri Kering Yuasa (RM55), air filter (RM6), brek lining depan (RM12) dan plate belakang ganti baru (RM4). Semua kos berjumlah RM297.

Aku cuma boleh senyum sambil menghulurkan not RM50 sebanyak 6 keping. Biarlah habis kat motor, janji aku pakai motor nie hari-hari dan selamat perjalanan pergi dan balik kerja. Dan yang paling penting konvoi ‘Senawang Ride’ tidak tergendala dengan masalah motor.

Kalau ikutkan tayar depan motor aku masih tebal lagi bunganya, walaupun setelah 5 tahun digunakan. Aku tukar sebab cengkaman di jalan raya ketika basah sangatlah kurang. Paling menakutkan apabila bawak motor ketika mengambil selekoh, memang kecut perut.

Selepas menggunakan Dunlop TT900, aku mampu tersenyum kerana cengkaman di jalan raya cukup memuaskan. Kalau dibandingkan dengan Bridgestone Battlax, memang lah jauh beza. Tetapi untuk kegunaan motor cub yang aku gunakan ia sudah lebih dari memadai. Senang cerita, aku puas. Akan datang aku akan servis blok, sebab dah nampak macam overflow.

p/s: Tayar depan motor aku sebelum nie jenama Duro, jangan beli tayar nie sebab kurang grip di jalan yang basah. Tapi kalau nak bajet tayar Duro nie memang paling ekonomi. Sebab aku pakai dah masuk 5 tahun bunganya masih tebal. Macam mana pun aku tak recommend pakai tayar nie. Pada aku kurang selamat. Dah berapa kali asyik nak tergelincir…