Holiday in London – Day 3

Masuk hari ke-3, destinasi seterusnya ialah Bicester Village. Cara kami sebut ialah “Bi-Ces-Ter”, rupa-rupanya salah cara sebut. Sepatutnya ialah “Bice-Ster”. Patutlah Mat Salleh tu berkerut dahi bila dengar kami sebut “Bi-Ces-Ter”. Satu ilmu baru yang telah dipelajari.

Di sini ialah pusat shopping yang terkenal, dimana tertumpunya semua butik-butik barangan branded yang boleh dikatakan semuanya ada. Dari jenama barangan lelaki sehingga la perempuan, sehingga semahal-mahal jenama seperti Dunhill.

Senang cerita barangan di sini lebih murah dari yang ada di gedung membeli-belah seperti Harrods, mungkin kerana di sini ialah Village. So, sewa bangunan lebih murah berbanding yang ada di kota London.

Untuk ke Bicester Village, kami terpaksa menaiki train dari London Marylebone Train Station dan berhenti di North Bicester. Selepas itu kami menaiki Coach atau Shuttle yang tersedia untuk ke Bicester Village.

Pertama sekali sebelum mengerahkan tenaga untuk shopping, kami makan tengahari. Oleh kerana tidak ada option makanan halal, maka kami melihat menu yang tidak mempunyai menu pork di dalamnya. Selepas berpuas hati, kami pun memilih restoran Thailand yang mana tidak menghidangkan pork. Namun menu yang kami pilih terhad kepada vege dan seafood sahaja.

Entah macam mana semasa setelah pilih makanan, isteri saya tersalah pilih makanan. Apa yang datang ialah Nasi Pulut, oleh kerana sayang punya pasal sebab dah order, maka sayalah yang makan nasi pulut tu. 2 mangkuk nasi pulut saya makan seorang, 1 pinggan bahagian saya, 1 pinggan lagi bahagian isteri saya.

Tak pernah-pernah saya makan nasi pulut seperti orang makan nasi biasa. Orang lain makan pulut sebagai side dish, saya pula makan pulut sebagai main meal. Isteri saya pula order nasi putih yang biasa untuk dimakan.

Habis jer makan, tiba-tiba kepala seperti hendak pitam. Orang Melayu kata angin dah naik kepala. Semasa hendak mencari toilet tiba-tiba saya terus pitam, nasib baik manager kedai datang membantu. Kalau dah pitam tu apa yang boleh dibuat? Cuma dengar suara orang sekeliling tapi penglihatan langsung padam seperti mata tertutup, walhal mata dah buka seluas-luasnya.

Manager kedai bertanya saya, apa yang saya makan? Saya pun kata “I ate the glutinous rice”. Semua pelanggan kedai yang ada tertumpu pada saya. Hahaha, fames sekejap dengan cara yang tidak macho. Lebih kurang 5 minit dalam keadaan pitam, barulah penglihatan saya pulih seperti sediakala.

Kemudian barulah saya ke meja untuk berehat, manager berkenaan memberikan segelas air dan bertanya kepada isteri saya berkenaan dengan kesihatan saya. “Is this his first time being like this?”. Spontan jer jawab “No”.

Setelah buat analisa ringkas, pulut ni tak boleh makan banyak-banyak. Orang Melayu kata ada angin, tapi nak explain kepada manager Mat Salleh istilah angin ni agak sukar kerana masalah komunikasi. So terpaksa la explain dengan istilah medic iaitu flood.

Apa yang memburukkan lagi keadaan ialah semasa datang untuk makan tengahari, kami memang datang dengan perut yang kosong. Langsung tidak makan breakfast, so lepas ni breakfast memang wajib tak boleh tinggal. Pulut tu pun sama, makan as a side dish not as a main meal.

Habis bayar jer makanan, saya pun pergi la mengambil udara segar di luar sambil menemani wife keluar masuk butik-butik pilihan. Sedar tak sedar hari semakin gelap, tapi tidak hairan pun kerana Winter Season pendek masa siangnya. Setelah puas shopping, lebih kurang hampir jam 5pm kami pun balik semula ke London dengan penuh sarat barangan shopping.

Shopping macam orang kaya jer, sebab semua barangan branded tapi murah. Even after convert kepada Ringgit Malaysia, still jauh lebih murah dari beli di Malaysia. Mungkin lepas ni boleh datang sekali lagi. Even hari ketiga habis hanya di Bicester Village bukan di London.

Leave a Reply

