Holiday in London – Day 2

Bangun pagi gosok gigi, hari yang dinanti-nanti telah pun tiba. Seronok bukan main bila dah sampai ke kota London. Selalu asyik tengok dari TV dan internet jer, kini saya sudah jejak kaki ke kota London.

Destinasi saya yang pertama ialah Madame Tussauds iaitu galeri patung lilin yang memaparkan artis-artis dan orang kenamaan yang terkenal. Jarak dari hotel tempat saya menginap ke Madame Tussauds tidak jauh, oleh itu saya sekeluarga hanya berjalan kaki sahaja.

Sampai di sana punyalah ramai orang, walaupun WeekDays, kalau WeekEnd macam mana la pula ramainya. Bermacam-macam figure patung yang ada bermula dari figure David dan Victoria Beckham sampai la ke patung Marvel Super Hero.

Bermacam-macam patung yang ada, peluang bergambar tidak dilepaskan. Kamera yang sudah siap sedia dengan bateri yang penuh cas beraksi buat sekian kalinya. Boleh kata semua gambar saya adalah bersama dengan artis perempuan. Wahahaha.. nasib baik ler patung, kalau orang betul mesti wife saya cemburu gila babeng. Hehehe..

Agak lama juga kami di dalam galeri Madame Tussauds tu, sedar-sedar jam telah pun masuk pukul 2pm. Ada bahagian tempat yang memaparkan patung penjenayah dan orang yang dibunuh. Tetapi hanya saya seorang sahaja yang masuk, Umair dan mama dia pergi ke galeri lain.

Kemudian ada bahagian patung watak Marvel Super Hero berserta tayangan panggung 4D sekali. Habis di situ kami membeli cenderahati di dalam galeri. Memang salah satu tempat wajib untuk dilawati apabila sampai ke London. Rugi wooo~ kalau siapa tak gi melawat. Cuma siap sedia jer la harga tiket yang boleh membuatkan poket anda berlubang.

Oleh kerana Winter Season sangat pendek waktu siangnya, jam 3.30pm sudah semakin gelap. Saya sekeluarga balik ke hotel untuk berehat kerana ada temujanji untuk makan malam di Satay House.

Lebih kurang jam 8pm kami pergi ke Satay House bersama dengan satu lagi family juga kawan dari Edinburgh. Kami berjumpa dengan 3 orang lagi rakan yang belajar di London. Nasib baik kami dah tempah meja lebih awal, sebab kedai ni memang sentiasa penuh memanjang.

Apabila lihat menu ada Nasi Beriani Kambing, tanpa banyak soal terus order. Wife saya yang sangat sukakan mee, pun order Mee Bandung. Apabila dah sampai di Satay House, menu sate mesti ler ada. Tapi siapa sangka, ada juga sate kambing kat sini. Tapi saya tak order ler. ABC pun ada, saya order sekali. Memang betul-betul makan besar.

Malaysian Scotland dan Malaysian England apabila dah berjumpa, memang banyak la yang diperbualkan. Memang seronok bercerita kisah lama, cerita pengalaman masing-masing di perantauan.

Semua masakan boleh dikatakan sedap-sedap belaka, termasuk la sate sekali. Cuma Mee Bandung tu sudah semestinya tidak boleh menandingi Mee Bandung Muar, Abu Bakar Hanipah. Walau bagaimanapun, ianya cukup sedap.

Apa yang seronok tinggal di London ni ialah banyaknya restoran makanan Malaysia. Berbanding Glasgow tempat saya tinggal sekarang, hanya ada 7 restoran Malaysia, namun hanya 1 sahaja yang halal.

Kalau ikutkan hati memang hendak rasa semua masakan Malaysia yang ada, namun ongkosnya tidak membenarkan. Banyak lagi restoran Malaysia yang lain, mungkin boleh cuba dilain hari.

Leave a Reply

