Nasi Daging dan Air Asam

Sejak masuknya bulan Ramadhan, orang rumah rajin pulak ke dapur. So, sebab tu la sejak akhir-akhir ini saya jarang masak masakan baru. Ada bagusnya juga, saya boleh rehat sedikit dan menikmati masakan wife. Mungkin dia nak kumpul pahala menyediakan makanan untuk berbuka puasa.

Menu yang menjadi pilihan orang rumah ialah Nasi Daging dan Air Asam. Sesuai dengan namanya, ada nasi ada daging dan ada air asam. Entah macam mana cara masakannya, saya pun tidak tahu. Kalau saya ke dapur nanti tidak surprise la.

So, semasa duduk di ruang tamu bau masakan menusuk ke hidung. Huisshhh, dari dapur boleh sampai ke ruang tamu depan. Sampaikan buzzer smoke detector pun berbunyi sekali betapa kuatnya bau masakan tersebut.

Dipendekkan cerita masakan telah pun siap dan waktu berbuka telah pun masuk. Seperti biasa kami membaca doa berbuka puasa dan doa makan. Dimulai dengan kurma sebagai makanan pertama dan barulah kepada main course iaitu Nasi Daging Air Asam.

Sponton wife saya kata sedap. Mungkin sebab dia memang suka makan Nasi Daging. Apabila saya rasa, seperti ada yang kurang. Berkali-kali saya suap makan seperti ada yang kurang. Air asam ditambah tapi still saya masih belum dapatkan feel tersebut.

Wife saya kata, saya ni tak pandai makan Nasi Daging dengan Air Asam. Ye la kot, agaknya la. Tapi kalau kat Malaysia, selalu juga saya makan Ikan Bakar dengan Air Asam. Mungkin Nasi Daging kurang garam atau Air Asam yang kurang masamnya atau Lidah saya kurang mendapat rasa kerana baru lepas makan kurma yang manis.

Tapi walaupun begitu, licin juga saya makan sampai habis. Heheh.. Nasi Daging Air Asam punya feel macam mana yer. Something wrong with my tongue?

Leave a Reply

