Mencari Malam Lailatul Qadar

Sempena bulan Ramadhan yang mulia, terdapat satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Ia dinamakan Malam Lailatul Qadar. Dimana ia akan jatuh disalah satu, 10 malam yang terakhir. Oleh itu sebagai umat Islam kita seharusnya merebut peluang untuk melakukan berbanyak amal ibadah. Semoga kita mendapat malam yang bertuah ini.

Pada khutbah Jumaat yang lepas, saya mendengar imam masjid Dawatul Islam mengatakan sungguh mudah mencari Malam Lailatul Qadar pada Musim Panas (Summer Season). Ini kerana pada musim panas, malamnya lebih pendek kerana waktu siang yang panjang.

Ada betul juga apa yang dikatakan oleh Iman tersebut. Ini kerana waktu berbuka di UK pada waktu ini (Summer Season) adalah 9.20pm dan waktu Isyak pula pada jam 10.30pm. Sementara waktu subuh pula ialah 3.15am.

Oleh yang demikian malam di sini hanyalah lebih kurang selama 4 jam setengah sahaja, bermula dari Isyak sehinggalah Subuh. Ada hikmah di sebalik berpuasa yang panjang di siang hari (19 jam tuh). Mungkin sedikit perit disiang hari, tetapi mudah bagi orang yang hendak mencari Malam Lailatul Qadar.

Bermula pada malam ini adalah 10 malam yang terakhir di bulan Ramadhan. Semoga kita semua muslimin dan muslimat dapat mencari malam yang penuh keberkatan ini. Amin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: