VISA to UK – Day 3

Hari ketiga merupakan hari terakhir saya membuat permohonan VISA. Ini kerana permohonan saya telah diterima oleh pihak VFS. Pada pagi sebelum saya dan Umair ke Wisma MCA, saya pergi translate surat Cuti Tanpa Gaji saya untuk menguatkan lagi permohonan VISA saya.

Saya buat di Palace of Justice, Putrajaya. Bahagian Mahkamah Rayuan di tingkat 2 ada translator yang bertauliah. Agak lama juga proses menterjemah kerana boleh lihat betapa sibuknya keadaan di sini. Boleh dilihat bermacam-macam gaya peguam yang ada di Malaysia ni.

Selesai sahaja ke urusan terjemahan yang mengambil masa hampir 2 jam dengan bayaran RM110. Saya terus ke balik ke rumah untuk membawa Umair sekali ke VFS untuk proses VISA seterusnya. Perjalanan kami begitu lancar sampai la di persimpangan Jalan Ampang baru la masalah baru timbul.

Apabila sampai sahaja di persimpangan Jalan Ampang, jalan semakin sesak dengan banyaknya kereta yang parking di tepi jalan. Hairan sekejap apa yang sudah berlaku, rupanya MCA ada buat event pada hari itu. Parking di Wisma MCA pula penuh, juga di bangunan bersebelahan.

Masa pula semakin suntuk, Umair pula telah lena dibuai mimpi. Setelah 3 kali tawaf KLCC, akhirnya saya park kereta di tepi jalan berdekatan dengan Citi Bank. Kalau kena saman aku redha jer la, yang penting urusan VISA perlu diselesaikan.

Terpaksa la aku dukung Umair yang masih tidur sambil membawa dokumen. Nak naik lif pun satu hal, ramai sangat orang pada waktu ini. Rasa macam berada di tempat yang salah pada waktu yang salah.

Sampai di VFS saya terus baringkan Umair di kerusi dan uruskan dokumen untuk membuat VISA. Ketika saya sedang berurusan dengan kakitangan VFS, Umair tiba² terjaga dari tidur dan memanggil “Papa”. Rupanya Umair dah terjaga dari tidur, terus saya dapatkan Umair dan menguruskan dokumen sambil dukung Umair.

Apabila semua dokumen yang diperlukan telah diperiksa, barulah pegawai VFS berpuas hati dan hanya perlu tunggu untuk membuat biometric ID. Selang 10 minit namaku dipanggil ke bilik khas untuk membuat imbasan biometric. Umair pula kerana baru berusia 2 tahun tidak perlu melakukan biometric.

Apabila semuanya sudah selesai, barulah aku merasa lega. Sejak dari pagi belum sarapan, makan tengah hari juga belum. Betul² macam orang berpuasa, bezanya aku ada minum air kosong sahaja. Sangat-sangat exhausted.

Leave a Reply

