Berakhirnya Tahun 2011

Hari terakhir buat tahun 2011 membuatkan aku terfikir sejenak memori yang sering berlegar-legar diminda sepanjang tahun 2011. Ada yang manis, ada yang pahit, ada yang lucu tidak kurang juga ada yang sukar untuk digambarkan.

Sukar untuk diulas satu persatu, tetapi cukuplah aku simpulkan bahawa semua ini adalah asam garam kehidupan. Menjadi titik noktah buat tahun ini, supaya menjadi peringatan ditahun akan datang.

Apabila diimbas kembali satu persatu, banyak juga pahit daripada manisnya. Tapi bila teringatkan yang manis, seluruh yang pahit tadi hilang terus pahitnya. Entahlah, mungkin aku jenis yang tidak suka “menyimpan”.

Kelemahan pada tahun ini akan ku perbaiki di tahun hadapan. Baik dari semua segi, pun begitu aku juga manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Namun semakin banyak yang kuperbaiki, semakin banyak pula rosaknya.

Dimana silapnya, aku sendiri kurang pasti. Mungkin ini juga salah satu dugaan untuk menguji  sejauh mana tahap keimanan hamba-hambaNya. Mungkin juga dugaan ini untuk menghapus dosa-dosa kecil.

Apa yang pasti, tahun hadapan pasti lebih mencabar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: