Passport Oh Passport..

Hari ini adalah hari yang paling ditunggu-tunggu oleh semua kakitangan kerajaa, . Mana tidaknya, wang gaji akan memberi senyuman kepada semua orang untuk menyelesaikan segala hutang-piutang. Tidak kurang juga ada yang menggunakannya untuk shopping sama ada untuk membeli barang keperluan mahupun barang kehendak.

Cuaca pagi ini, hujan turun dengan lebatnya. Nasib baik aku dah sampai office awal, kira-kira jam 7.50am macam tu. Ada bermacam-macam benda yang perlu diselesaikan pada hari ini. Salah satunya ialah membuat passport, bayar bil telefon, buat gambar passport.

Sebelum aku ke Jabatan Imigresen Putrajaya, aku sudah membuat panggilan untuk memastikan dokumen apa yang perlu dibawa bersama. Borang yang telah lengkap diisi, salinan IC dan 2 keping gambar berukuran passport. So, sekarang ni kenalah tunggu hujan berhenti reda.

Agak-agak lebih kurang jam 12am barulah hujan reda, perkara pertama ialah pergi membuat gambar passport. Sebelum itu, kenalah kemas sedikit shave misai apa yang patut. Nasib baik sebelah kedai gambar ada kedai serbaguna 7eleven. Selesai tangkap gambar, kenalah tunggu 30 minit untuk gambar tersebut siap.

Sambil tu saya pun pergilah ke Bank Islam berdekatan untuk mengeluarkan wang dan berpatah balik semula ke kedai gambar untuk mengambil gambar tadi. Destinasi berikutnya ialah Celcom Centre berdekatan dengan Leisure Mall. Apa lagi kalau bukan bayar bil telefon, dah seminggu handset kena barred.

Selepas itu aku terus ke Jabatan Imigresen Putrajaya di Presint 2. Sampai di sana ada signboard mengatakan Passport Malaysia tidak boleh dibuat di sini. Tempatnya telah ditukarkan ke Jabatan Imigresen Passport Putrajaya di Presint 15. Adoi, dugaan betul karenah nak buat passport. Dah ler aku puasa sunat hari ni, nasib baik ler cuaca agak mendung dan tidak panas.

Berdasarkan map (tulis tangan) yang ala kadar ni, aku berjaya sampai ke destinasi. Terdapat halangan yang mengganggu iaitu sebagai orang Sabah saya kena bawa bersama surat beranak sebagai tambahan. Macam tu pula jadinya, surat beranak aku tu entah pergi mana. Dah hilang susah pula nak mencarinya.

So, kena la pergi Jabatan Pendaftaran Negara di Presint 2 tadi. Berulang-alik ke tempat tersebut, aku dah macam despatch pulak rasanya. Sampai di JPN, aku mengisi borang untuk menggantikan surat beranak yang hilang. Setelah mengambil nombor giliran sekarang ialah 1059 dan nombor aku pula ialah 1060.

Nak tunggu nombor kena panggil punyalah lama. Entah apa mereka buat kat dalam kaunter tu. Selepas nombor dipanggil dan info bertukar tangan, ada satu perkara yang menggusarkan aku. Oleh kerana data saya tiada dalam sistem di Semenanjung dan perlu dirujuk di Sabah ianya mengambil masa 30 hari untuk membuat salinan baru.

Wow, tergamam aku sekejap. Macam tak percaya aku dengar apa yang diperkatakan oleh pegawai imigresen tersebut. So, aku pun balik semula ke pejabat dalam keadaan hampa. 30 hari bukan satu masa yang singkat, aku pun kurang pasti sama ada 30 hari betul atau 30 hari bekerja. Kalau 30 hari bekerja mau 2 bulan jadinya.

Terus aku buat “Ops Bersih” di partition tempat aku duduk. Segala fail peribadi dan fail pejabat di susun dan di asingkan mengikut group masing-masing. Akhirnya aku jumpa juga surat beranak yang tersisip di dalam sampul surat. Sebab surat beranak ni kecil sahaja, maka agak sukar untuk dijumpai.

Alamatnya esok aku kena ke Putrajaya sekali lagi untuk menyelesaikan hal passport ni. Memang dugaan betul, dugaan ketika berpuasa. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi. Tak perlulah aku tunggu selama 30 hari yang agak lama tu.

8 Comments (+add yours?)

  1. hanni
    Sep 29, 2011 @ 16:49:05

    plan nak p apply passport jgk esok…tp byj benda xde lg ni..gambar, copy of ic, copy of birth cert…erm, agak2 yg kat precint 15 tu buka ke on weekend?

    Reply

    • sufri82
      Sep 30, 2011 @ 14:30:22

      Yes, juga dibuka pada hari Sabtu dan Ahad. Cuma waktu urusan kaunter terhad dari jam 8am hingga 1pm.

      Reply

  2. hannikasim
    Sep 29, 2011 @ 18:34:56

    ok…tq for the info…

    Reply

  3. azlina
    Mar 26, 2012 @ 06:14:11

    nak wat pasport ni nak kene surat beranak gak ke?

    Reply

    • sufri82
      Mar 26, 2012 @ 09:03:55

      Saudari Azlina,

      Kalau 1st time buat passport memang perlu surat beranak. Tapi kalau untuk kali kedua tidak perlu..

      Reply

  4. purple
    Oct 29, 2012 @ 13:39:05

    nak wat pasport ni kena ad surat beranak ori ke yg photostat je?

    Reply

Leave a Reply

