Hari Raya Aidilfitri 2011

Pada tahun ini, saya sekeluarga beraya di Penang. Persediaan raya di Penang boleh dikatakan agak cukup kerana berbagai jenis kuih-muih dan masakan tradisi lazim di pagi raya ada disediakan. Kebanyakan lauk seperti rendang dan serunding dibuat sendiri oleh Tok tok.

Di pagi raya, seperti biasa kami akan ke masjid untuk solat sunat adilfitri. Selesai solat kami pergi melawat kubur arwah Tok Wan. Sambil membersihkan pusara Tok Wan, saya diminta oleh Tok tok untuk membacakan surah Yasin. Tanpa fikir banyak saya bacakan surah Yasin sehingga selesai.

Selesai balik dari kubur, aktiviti pertama kami ialah makan juadah raya. Rendang dan lemang menjadi menu utama, namun saya hanya makan tosei dan gulai ayam sahaja. Ketupat palas ditambah dengan kuah kacang cukup menyelerakan. Walaupun tiada lodeh seperti di Johor, ianya sudah memadai buat ku.

Selesai makan kami bermaaf-maafan sesama kami sambil bergambar. Di sini konsep bermaaf di antara family dipanggil “Beraya”. Saya sendiri susah nak jelaskan apa kaitannya, aku cuma ikutkan sahaja trend di sini. Pada waktu ini juga, duit raya bertukar tangan.

Pada petangnya, kami pergi melawat keluarga Mak Besar iaitu keluarga adik-beradik bapa mertuaku. Di sana menu utamanya ialah Nasi Arab bersama kambing dan ayam. Juga ada nasi himpit, kuah kacang dan lodeh. Memang menyelerakan sesuai dan kena dengan seleraku.

Malamnya, aktiviti kami bermain mercun dan bunga api. Pakcik Man membawa mercun 48 das memang mercun yang paling power di Taman Che Aminah. Namun ada sedikit insiden dimana adik iparku berselisih faham dengan birasku. Saya cuma dengar cerita dari orang yang melihat kejadian tersebut kerana pada waktu itu saya sedang menguruskan Umair yang berak.

Malam sebelum tidur, saya dan isteri mengira duit raya Umair. Cukup banyak untuk seorang baby, saya sendiri tidak pernah dapat duit raya sebanyak tu. Ini baru hari raya pertama, esok punya cerita tak tau lagi.

Leave a Reply

