Tukar Tayar Untuk Wira Ku

Sebelum ini saya tukar tayar kereta untuk kereta Satria isteri saya. Kali ini saya tukar tayar untuk kereta Wira ku pula. Kalau diikutkan tayar sebelum ni masih tebal lagi, akan tetapi oleh kerana bapa mertuaku ditipu oleh mekanik bengkel kereta maka ditukarnya rim dan tayar yang sebelum ini 16 inch kepada 15 inch.

Rim 15 inch memang baru, tetapi tayarnya pula adalah tayar toreh yang telah pun sampai paras marker. Disebabkan tayar toreh ini sangat merbahaya, saya pun tukarkanlah kepada tayar baru yang dibeli di Klang. Jenama yang termurah dipasaran iaitu Silverstone Synergy M5. Tayar 15 inch sebiji RM155 untuk 195/55 Z15 jikalau dahulu sebelum tayar naik harga cuma RM130 sahaja.

So, dah tukar tayar buat ler allignment tayar sekali. Maka kena la RM20, tapi ditambah lagi untuk adjustment camber RM20 sebatang, kena pula 3 batang. Campur labour cost tambah dan 2% cas kad kredit maka jadilah RM724.30 semuanya. Bonus setengah bulan dah habis untuk baju raya anak bini dan duit raya. Tayar ni kena berhutang dulu, elok-elok aku nak habis hutang kena tambah hutang la pulak.

Kalau luar dari Klang sebiji tayar mau kena RM200 tengok bengkel jugak. Tapi murah-murah pun sekali kena beli 4 biji tak nampak macam murah. Huhuhu… Apa yang penting keselamatan harus diutamakan, yang nak pakai nanti keluargaku juga.

2 Comments (+add yours?)

  1. akmal akram
    Sep 23, 2012 @ 17:07:43

    salam. tumpang tanya ye. kat klang tu kedai tayar tu kat mane ye? macam murah je.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: