Umair Naik Motor Dengan Papa

Selesai sahaja final examku untuk kertas hari ini, aku terus balik ke rumah Ibu Mertuaku di Equine untuk bertemu dengan anakku Umair yang tersayang. Di bulan puasa seperti biasa, orang akan banyak tidur dari berjaga. Lebih-lebih lagi di hari cuti.

Umair yang baru sahaja hendak tidur, terus bangun apabila nampak papanya. Aku pun bermain-main bersamanya, sampai la dia penat dan aku pun penat. Cuaca tengah hari yang agak panas membuatkan orang hendak duduk di rumah sahaja.

Aku mandikan Umair supaya sejuk sikit badannya dan senang tidur, manakala mamanya memakaikan pakaian untuknya. Aku pula entah bila tertidur di sofa depan sampai la aku terjaga pada jam 4 petang.

Selesai solat Asar, aku pergi mendapatkan Umair yang pada ketika itu sedang memerhatikan ayam belaan bapa mertuaku. Umair pula seronok mengejar ayam yang sedang mencari makan. Lucu pula lihat telatah Umair, apa yang pelik ayam tersebut tidak takut dengan Umair dan Umair pula hanya mendekati dan memerhatikan ayam sahaja.

Cuaca yang agak redup cukup baik, aku start motor dan membawa Umair berjalan-jalan di sekitar Puncak Jalil dan Taman Equine. Sambil-sambil memerhatikan juadah di bazar Ramadhan kami berjalan perlahan-lahan dengan motorku.

Sampai di taman permainan, aku turunkan Umair dan bawanya bermain di kawasan papan gelungsur. Umair cukup suka berjalan sambil memanjat tangga. Walhal Umair belum cukup kuat untuk panjat tangga, akulah yang membantunya naik ke atas.

Agak lama bermain, aku pula yang terasa penat. Umair masih belum menunjukkan tanda-tanda penat dan apabila diajak balik dia asyik mengelak. Cukup seronok Umair bermain, padahal kami berdua sahaja di taman permainan tersebut.

Nak tak nak aku terpaksa bawa Umair balik walaupun dia masih hendak bermain, hari sudah petang. Waktu berbuka ada sejam sahaja lagi, kami pun balik sambil pusing-pusing naik motor sekali lagi di Taman Equine. Seronok Umair petang tadi walaupun hanya sekejap. Sayangnya papa tak dapat snap gambar Umair kerana tak bawa kamera. Kegembiraan Umair adalah kegembiraanku juga.

Leave a Reply

