Barbeque di Rumah

Barbeque.. Sebut saja barbeque semua orang tahu apa dia barbeque. Aktiviti panggang dan salai makanan dari sosej, ayam, fillet daging, jagung, ubi manis, seafood seperti sotong, ikan bakar dan bermacam-macam lagi.

Keluarga saya belah isteri mengadakan Barbeque sempena Hari Ibu. Ibu Mertuaku yang berada di Penang balik ke sini (Equine) untuk menghadiri majlis yang tidak seberapa ini. Lagipun pelajar USM sedang bercuti, maka kantin tempat ibu mertuaku bekerja pun tutup dan boleh ler bercuti.

Barbeque kami bukanlah dari kategori seafood, cuma dari kategori ayam dan daging serta jagung. Selebihnya adalah nasi goreng, kek yang dibawa oleh Mak Teh dan Kimi. Makanan paling grand ialah Pizza Hut yang dibawa oleh Makcik Na. Aku pula bertugas sebagai pemanggang barbeque sekaligus merangkap Chef of Barbeque. Heheh..

Aktiviti memanggang menjadi mudah kerana saya tidak perlu menggunakan kipas tangan sebaliknya menggunakan kipas berdiri elektrik. Api pun sedang dihidupkan kerja memanggang pula menjadi bertambah senang. Tapi nak mengawal api pulak menjadi susah sebab api sentiasa marak dan menyala.

My biras Afiq juga turut sama membantu dalam bab memanggang. Dia juga yang marinate semua ayam dan daging kerana sebelum ni memang dia bekerja sebagai chef di hotel. Pengalamannya sangat membantu dalam hal ni.

Ramai juga yang hadir, keluarga Mak Teh, keluarga Mak Ngah, keluarga Makcik Na dan Tok tok sendiri juga datang memeriahkan majlis Barbeque. Semua yang hadir membawa sedikit makanan untuk dikongsi bersama. Mak Teh membawa kek, Kimi juga membawa kek, Makcik Na membawa Pizza Hut.

Penuh makanan di atas meja, yang tak cukup hanya sos cili dan gelas air. Tidak ada ucapan kata alu-aluan, yang mana datang terus je ke meja makan. Ngap apa saja yang ada di depan mata. Majlis Barbeque berakhir lebih kurang jam 9.30pm. Saya pula dah penat tapi tak pula mengantuk, mungkin sebab dah tidur petang tadi. So, tak bleh tidur punya pasal maka saya coretkan sedikit di dalam blog saya ni.

Tidak ada gambar yang ditangkap oleh saya kerana bertugas sebagai Chef of Barbeque, tangan pula kotor dengan arang. Sayang pula nak pegang kamera. Nanti ada gambar dari sedara-mara akan saya paste di sini. Majlis berjalan lancar tanpa sebarang insiden yang tidak diingini. Gambar dah pun siap diupload dari iPhone iparku..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: