Bergelumang Dengan Ubuntu Maverick Meerkat

Ubuntu, salah satu OS dari keluarga linux. Terdapat versi netbook, desktop dan server. Versi terkini ketika artikel ini ditulis ialah Ubuntu 10.10 atau code name Maverick Meerkat. Boleh dimuat turun di laman web Ubuntu.

Terus terang saya cakap, saya masih kurang mahir dengan environment linux. Mungkin kerana pendedahan Windows yang sangat extreme ketika saya mula berjinak-jinak dengan komputer. Walau bagaimanapun, sebagai seorang Computer Technician saya perlu memahirkan diri dengan linux bagi mengikuti perkembangan semasa.

So, secara mudahnya saya memilih Ubuntu. Kenapa Ubuntu? Kenapa tidak Red Hat? Saya memilih Ubuntu kerana ianya adalah percuma berbanding dengan Red Hat yang telah mula mengenakan bayaran bagi versi Enterprise. Simple as that, no offence.

Sebagai permulaan saya berjinak-jinak dengan Ubuntu Server kerana ianya adalah tugasan pertama yang telah diberikan kepada saya untuk menggantikan server lama yang penuh dengan virus. Quite a headache bila memikirkan command line yang perlu di taip berbanding Windows yang menggunakan Graphic User Interface (GUI).

Tugas sebenar saya ialah menjadikan sebuah PC kepada server file sharing, senang cerita saya hendak jadikan Server Samba. Di mana file yang telah dikongsi boleh di access oleh PC berasaskan Linux mahupun Windows. Setelah bersusah payah mentelaah basic command line linux, barulah saya tahu serba sedikit cara hendak mengendalikannya.

Leave a Reply

