Kipas Condenser Baru

Setelah lama menunggu stok sampai, akhirnya sampai jua akhirnya. Tapi bukanlah stok yang betul-betul baru, cuma ianya adalah barang dari kedai potong. Aku cuma order kipas condenser kerana yang sedia ada telah pun nyawa-nyawa ikan. Orang kata “Hidup Segan, Mati Tak Mahu”.

Dengan harga yang kufikirkan agak berpatutan, aku order jer. Cuma masalahnya, bila la kereta aku ni nak ada kat KL. Sebabnya keretaku selalu digunakan oleh My Father-in-Law berulang-alik from JB-KL-JB. Kiranya keretaku ini telah banyak berjasa kepadanya dalam menyelesaikan masalah kenderaan.

Apabila keretaku tiba sahaja di KL, aku cepat-cepat ambil dan hantarkannya ke bengkel. Kipas condenser brand Denso yang lebih besar dari saiz asal telah dipasang, beberapa modifikasi telah dibuat supaya ianya muat dan kemas. Hasilnya agak memuaskan, angin yang terhasil dari kipas ‘baru’ ini memang kuat dan kencang. Berbeza sungguh dengan kipas lama yang ‘Nyawa-nyawa Ikan” tadi.

Kalau ikutkan memang nak jer aku sevis air-cond sekali, tetapi memandangkan mekanik kata masih elok dah boleh dipakai. Apa salah berjimat dan tidak membazir. Macam mana pun aku cukup puas hati, kerana kos yang jauh lebih murah berbanding dengan kipas original. Kalau ikutkan memang nak pakai original, tapi kalau kipas sahaja dah nak dekat RM300 alamatnya poket bocor la. Bonus dah la tak dapat. Huhuhu…

Leave a Reply

