Tukar Tayar Baru Lagi

Pada tahun lepas, saya pernah tukar tayar di Klang. Pada hari ini saya pergi menukar tayar di Klang juga iaitu “Kedai Papan” (orang Klang tau la ni, tapi sekarang dah jadi batu) untuk kereta yang sama iaitu Proton Satria SE yang berwarna kuning tu. Saiz standard rim ialah 16 inch memang tidak boleh diubah lagi kerana ianya memang standard datang dari kilang.

Kalau ikutkan hati saya tidak akan tukar tayar tu selagi tidak botak. Akan tetapi oleh kerana tayar tersebut telah pecah, memang tiada pilihan maka terpaksa la ditukar. Tayar yang pecah ialah Silverstone SSV, saya bercadang hendak tukar sebiji jer tayar yang sama tetapi kedai tersebut mengatakan tayar model tersebut sudah tidak ada jual maka saya beralih kepada M5.

Disebabkan tayar sebelah masih menggunakan SSV, maka saya trade-in tayar SSV yang lama untuk membeli 2 tayar baru M5. Kalau dahulu sebiji tayar M5 berharga RM175, pada tahun ini dah naik harga menjadi RM180. Takper lah, asalkan kedai tayar tu sanggup ambil tayar SSV saya yang lama dengan harga yang tinggi. Mungkin kerana bunga tayar yang masih tebal.

Siap buat alignment dan adjust chamber, total adalah RM345. Cukup murah jika dibandingkan dengan tempat saya iaitu Semenyih. Kalau di Semenyih, Silverstone M5 (205/45R16) ada la kedai tu charge RM220 sebiji. Cukup mahal, dengan harga tu saya boleh beli Yokohama A-Drive di Klang. Fuhhh~..

Leave a Reply

