Adakah Bank Islam Syariah Compliant?

Semasa saya sedang surfing internet di laman facebook, seperti biasa ada saja news terbaru dan artikel terbaru yang dipos kepada saya. Di antaranya ialah beberapa video youtube yang pelbagai. Tetapi ada satu video yang menarik perhatian saya, iaitu ianya adalah video ceramah agama yang dikelola oleh Maulana Imran Hosein.

Pelbagai tajuk yang menarik untuk didengar oleh semua dan sedikit sebanyak membuka mata semua orang. Antara tajuk yang menarik perhatian saya ialah berkaitan dengan “Islamic Banking”. Oleh kerana saya adalah salah seorang peminjam dari Bank Islam dengan menggunakan sistem perbankan Islam (Housing Loan), sedikit sebanyak ia telah membuka sedikit minda saya.

Di dalam video ini, ada diberi contoh bagaimana Islamic Bank membuat perjanjian jual beli di mana si pembeli rumah hendak membeli rumah bernilai USD100k. Islamic Bank pula membeli rumah yang bernilai USD100k untuk dijual kepada pembeli tadi dengan nilai USD400k. Ini bermakna riba, tetapi Islamic Bank pula mengatakan terdapat perjanjian Mudharabah, yang mana ia menghalalkan riba secara backdoor.

Apa yang menarik perhatian saya ialah contoh yang diberi memang berkaitan dengan saya dimana saya membuat pinjaman perumahan dengan Bank Islam untuk membeli rumah yang bernilai RM112,344.xx dan saya perlu membayar semula dengan amaun RM375,xxx.xx (exactly amaun tak ingat). So, apa yang bermain di kepala saya sekarang, adakah Bank Islam betul-betul mengamalkan perbankan Islam sebenar?

Walaupun dahulu pernah ada perdebatan di antara Ustaz Harun Din (kalau tak silap) dengan Pak Arab berkaitan dengan Islamic Banking di Malaysia, takkan la sampai sekarang kita masih menggunakan pegangan lama. Tiada perubahankah? Apa yang menakutkan, Islamic Banking di Malaysia cuba menghalalkan riba secara halus. Wallahu a’lam..

Leave a Reply

