Mengecat Rumah

Aktiviti pada hari Sabtu lepas ialah mengecat rumah. Sebenarnya rumah saya sudah pun dicat pada 6hb Februari yang lepas. Cuma pada waktu tersebut cat yang ada tidak cukup dan habis. Maka terpaksa la beli cat yang baru untuk touch-up sikit mana-mana dinding yang belum dicat.

Akan tetapi pada waktu tersebut saya terpaksa batalkan niat kerana keesokannya isteri saya yang sarat mengandung terasa hendak bersalin. So, waktu inilah ada masa yang berkelapangan untuk menyambung semula kerja yang telah lama tertangguh. Saya mengecat semula rumah dengan cat yang dibeli oleh isteri. Tak banyak cuma 1 liter sahaja, akan tetapi kerjanya lebih rumit kerana perlu mengecat bahagian dan sudut yang sukar.

Selesai saja cat rumah, isteri saya menyuruh mengecat pintu pagar rumah pula. Tetapi apabila dibelek-belek, isteri saya tersalah beli cat. Ini kerana cat tersebut untuk kemasan dalam rumah dan bukan untuk besi. Sekiranya hendak cat besi atau logam, cat yang sesuai ialah cat minyak. Tetapi cat yang dibeli ialah cat air.

Maka berlaku la sedikit salah faham yang mana saya tidak setuju untuk mengecat manakala isteri saya pula sebaliknya. Isteri saya pula mengatakan orang di kedai cat tersebut yang kata boleh dicat pada pintu pagar besi. Nampak sangat orang kedai cat tue kelentong isteri saya. Sebab terang-terang cat tersebut tertulis ‘untuk kemasan dalaman’ hanya digunakan untuk dinding rumah.

Berbagai alasan saya gunakan untuk tidak mengecat rumah sehinggalah cuaca di luar semakin gelap. Tanda-tanda hendak hujan telah kelihatan disertakan dengan guruh. Jadi alasan saya sangat kukuh untuk tidak mengecat. Dari situ mulalah dengar bebelan yang tak putus-putus. Akan tetapi bak kata pepatah “Ku Sangka Panas Sampai ke Petang, Rupanya Hujan di tengah Hari”. Hujan tak jadi turun pula, hanya guruh sahaja berdentum kemudian cuaca kembali cerah.

Maka isteri saya pula menggunakan alasan yang sangat konkrit untuk menyuruh cat pagar. Saya pula dengan berat hati pergilah menyambung semula kerja mengecat. Sambil mengecat pintu pagar, jiran di depan rumah (En. Awal) menegur tentang cat tersebut. Dia mengatakan cat tersebut tidak sesuai dan menyarankan menggunakan cat minyak untuk mengecat pagar.

Saya pula hanya mendengar sahaja apa yang dikatakan oleh jiran. Tetapi memang betul pun apa yang dicakapkan olehnya. I can’t deny what he said. Saya senyum sajalah, apa nak jadi-jadilah. Pintu pagar besi dicat dengan cat dinding rumah, memang tak pernah dibuat orang. Sekarang ni dah dibuat orang, orang itu ialah aku. Huhuhu…

1 Comment (+add yours?)

  1. Mohd Hafizal
    Apr 20, 2010 @ 17:32:47

    Wakakakaaa…

    Reply

Leave a Reply

