Barbeque Bersama Jiran

Jumaat yang lepas, jiran saya telah buat sedikit majlis barbeque yang mana tetamunya adalah di kalangan jiran-jiran terdekat di Jalan TPS 4/12. Saya dan sekeluarga dijemput hadir bagi memeriahkan lagi majlis tersebut. Lazimnya saya akan balik agak lewat, tetapi disebabkan ada majlis barbeque saya balik awal walaupun tidak la seawal mana.

Selepas saya balik ke rumah, saya dan isteri ke Tesco Semenyih untuk membeli sedikit barang mentah untuk dibuat dessert. Pencuci mulut la konon. Kalau ikutkan tak perlu pun semua tue, tapi dah ‘orang rumah’ nak buat saya ikutkan saja. Isteri saya cuma buat yang simple sahaja iaitu Air Buah.

Selepas maghrib barulah majlis barbeque bermula. Dapur arang untuk memanggang ayam, kambing (biri-biri sebenarnya), ikan siakap, udang dan sotong telah disediakan. Seramai 4 orang diperlukan untuk memanggang barbeque dan dibuat secara bergilir-gilir kerana penatnya boleh tahan.

Terdapat juga juadah lain seperti mihun, kek batik sarawak, pulut kuning, nugget dan beberapa lagi juadah lain yang saya tak ingat kesemuanya. Apa yang menarik semua orang serbu kambing dahulu daripada makanan yang lain. Maka terpaksa la makanan makanan yang lain sementara menunggu kambing dan ayam siap dimasak.

Lebih kurang jam 10pm  kurang tetamu sudah mula beransur-ansur untuk pulang. Tetapi ayam, kambing, sotong, ikan siakap dan udang masih banyak lagi. Mungkin kerana barbeque lambat masak, jadi tetamu sudah mula kenyang dengan makan makanan yang lain. Saya pula berbual seketika sebelum pulang ke rumah.

Leave a Reply

