BCG

BCG, short form untuk Bacillus Calmette-Guerin. Ianya adalah vaksin yang perlu diberikan kepada bayi yang baru lahir dan disusuli dengan vaksin kedua mengikut dos dan perlu diikuti. Saya cuma tahu sebahagian sahaja kerana apa yang ada tertera di dalam buku rekod kesihatan anak.

Semalam saya dan isteri pergi ke Klinik Fadzliana di Taman Equine untuk pergi mendapatkan suntikan vaksin BCG untuk anak kami Umair. Memandangkan kad klinik panel saya belum siap atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Saya terpaksa la mengeluarkan duit sendiri untuk membiayai kos perubatan Umair.

Bayaran untuk suntikan BCG sebanyak RM30 dan ubat demam sebanyak RM4 sahaja. Semasa anak saya diberi suntikan, isteri saya tidak berpuas hati dengan doktor yang bertugas. Doktor tersebut jawab banyak soalan isteri saya secara sambil lewa. Disebabkan isteri saya tidak berpuas hati dengan doktor tersebut, sayalah tempat untuk dia melepaskan marahnya.

Entah apa yang salah dan silap saya masa tue, saya sendiri pun tak tahu. Hal berkenaan kad klinik panel saya yang tidak siap pun diungkit, walhal saya yang membayarnya. So, apa masalahnya? Saya cuma boleh bersabar jer lah. Sepanjang perjalanan balik ke rumah, isteri saya tak habis-habis membebel dan tidak puas hati dengan servis yang diberikan.

Sekarang ni, saya nak marah siapa pulak. Doktor? Isteri saya? ataupun Umair? Saya sabar jer lah, dah nasib badan…

1 Comment (+add yours?)

  1. Mohd Hafizal
    Mar 17, 2010 @ 10:38:31

    wakakakaaa…

    Reply

Leave a Reply

