Ragam Jaga Anak Sulong

Semalam anakku Umair gelak sendirian ketika sedang tidur, entah apa yang sedang dimimpikannya tue. Nampak comel sangat semasa Umair gelak, saya cukup bertuah kerana nampak Umair secara spontan. Ini membuat saya bertambah sayang pada Umair. Kiut sangat bila nampak dia. Apabila saya memanggil isteri saya untuk berkongsi kegembiraan, Umair tidur seperti biasa seperti tiada apa-apa.

Pada jam 2.30am pagi tadi, Umair secara tiba-tiba menangis kerana lapar ditambah dengan lampin yang penuh dengan t**i. So, terpaksa la papanya tukar lampin yang baru, selepas tukar lampin yang baru mamanya pula ambil alih untuk menyusu Umair. Agak lama juga Umair menangis, mungkin perutnya yang kurang selesa. Selepas puas menyusu Umair masih lagi belum mahu tidur, mata terkebil-kebil melihat papanya.

Selang sejam Umair menangis lagi, mungkin lapar lagi. Mamanya terpaksa bangun dan menyusu lagi. Sekitar jam 5am barulah Umair tidur selepas kenyang minum susu. Inilah yang dinamakan ragam menjaga bayi baru lahir. Selalu saya hanya dengar orang cakap saja, tetapi kini saya sendiri yang merasa pengalaman tersebut.

Penat memanglah penat, tetapi penat kerana rasa puas dan seronok apabila melihat Si Comel riang dan gembira. Umair lebih banyak tidur dari berjaga, tetapi apabila malam lebih banyak jaga daripada tidur. Adoi, nasib baiklah cuti panjang, kalau tidak tak tau lah. Semua rakan pejabat pernah cakap “Selamat Berjaga Malam” kini saya faham sangat-sangat akan maksud mereka.

Leave a Reply

