Memasang Katil Baru tetapi 2nd Hand

Semalam adalah cuti Hari Wilayah, saya yang bekerja di kawasan Bandar Tun Razak mendapat cuti secara automatik. Cuti-cuti Malaysia saya hanya duduk di rumah sambil memasang katil baru yang 2nd hand. Katil ‘Baru’ nie isteri saya dapat dari rumah mak mertua saya. Disebabkan adik ipar saya (Nono) berkahwin, dia mahukan katil yang baru sempena perkahwinannya.

Disebabkan tiada ruang lagi untuk disumbat katil yang baru, maka katil yang lama diambil oleh isteri saya. Cuma disebabkan katil nie pernah dipakai, maka banyaklah jugak batang besi yang bengkok dan patah. So, pada pagi itu saya pergi membawa besi katil untuk di welding semula di kedai besi. Upahnya murah sahaja sebanyak RM6, mengimpal termasuk meluruskan besi.

Balik rumah saja terus saya pasang satu persatu tiang dan batang katil. Setelah penat lelah memasang katil berseorangan, siaplah sudah katil baru untuk dibaring. Katil ini memang besar, sebab ianya bersaiz ‘King’. Berbeza dengan katil yang saya pakai sebelum nie yang hanya bersaiz ‘Queen’.

Katil yang lama pula saya letakkan di dalam bilik kedua dan katil bujang di bilik kedua saya alihkan ke bilik ketiga. So, sekarang takde masalah sekiranya ada tetamu, sebab semua bilik ada katil dan tilam. Cuma kipas saja takder, sebab agak panas. Mungkin lepas nie perlu pasang kipas.

Leave a Reply

