The Long Wait Medical Check-Up at PPUKM

Apabila sebut saja servis perkhidmatan di mana-mana jabatan kerajaan, pasti kita akan terbayang perkhidmatan yang lambat, birokrasi, attitude seseorang kakitangan dan berbagai lagi perkara yang negatif.

Pada hari ini, saya baru saja selesai menemankan isteri membuat medical check-up. Saya dan isteri mendaftar masuk jam 9am dengan niat akan dapat berjumpa doktor awal dan terus balik. Akan tetapi, isteri saya hanya dapat berjumpa dengan doktor pada jam 12.30pm.

Tempoh 3 jam 30 minit itu saja sudah cukup lama, sehingga saya sendiri bosan duduk menunggu. Saya tidak menyalahkan pihak hospital, kerana pesakit yang datang pada hari itu cukup ramai. Doktor pula hanya ada 11 orang sahaja.

Memang negara kita kekurangan doktor yang terlatih dan saya tidak hairan mengapa doktor kerajaan berhijrah ke hospital swasta atau ke hospital luar negara. Kerja punya la teruk dan perlu menghadap pesakit yang sangat ramai setiap hari. Malah apa yang lebih menyedihkan, gaji mereka agak rendah. Seperti tidak berbaloi dengan apa yang dikerjakan.

Berbanding hospital swasta yang sanggup memberi gaji yang cukup lumayan serta mudah untuk mendapat cuti, berbanding hospital kerajaan yang mana cutinya cukup banyak akan tetapi agak sukar untuk mendapat kebenaran cuti.

Berbalik kepada medical check-up, setelah mendapat result ujian darah yang dibuat sebelum ini. Isteri saya adalah pembawa Talasemia Alpha. Disebabkan itu, saya sebagai husband juga perlu membuat ujian Talasemia. Orang lain yang buat medical check-up, orang lain pula yang kena buat check-up sekali. Apa boleh buat, demi kebaikan baby yang bakal lahir.

Selepas selesai isteri saya membuat medical check-up, maka giliran saya pula yang kena periksa. Tiga buah tabung uji digunakan untuk mengambil sample darah untuk diuji di makmal. Keputusan makmal hanya boleh diketahui pada minggu depan.

Balik dari medical check-up, saya dan isteri makan Ayam Goreng Kampung di Velodrom, Kuala Lumpur. Satu-satunya Ayam Goreng Kampung yang terkenal di Cheras. Setiap tengah hari saja mesti penuh orang makan di sana. Saya pula makan dengan tenang sambil memikirkan apa result darah yang bakal keluar.

Leave a Reply

