Membaiki Saluran Air di Bilik Mandi

Hari ini adalah hari yang tidak best kerana terpaksa mendengar leteran isteri yang tak habis-habis membebel. Ini kerana dia sudah bosan dengan keadaan saluran air di dalam bilik mandi yang tersumbat. Kerap sangat airnya bertakung di dalamnya.

So, untuk meredakan keadaan yang sedia hangat, saya membuat satu panggilan telefon untuk memanggil plumber datang ke rumah. Bila dengar saja cas upah mengorek saluran air tersumbat ialah RM400, terus saya tawar hati. Maka bermulalah episod saya mengorek dan membersih saluran air yang tersumbat itu.

Saya menggunakan alat mengorek yang dinamakan ‘Snake’ jenama Cobra. Alatan ini saya sudah lama beli di Ace Hardware cuma tidak tahu cara yang betul bagaimana untuk menggunakannya. Pada hari ini saya sudah tahu cara menggunakannya selepas puas mencuba.

Berbagai-bagai jenis bendasing di dalam saluran air tersebut di antaranya ialah plastik, batu dan pasir. Setelah selesai korek dan mengeluarkan batu dan pasir. Saya cuba mengalirkan air untuk melihat sejauh mana keberkesanannya setelah membersihkan saluran air tersebut.

Nampak gayanya kurang berhasil, kerana air masih lagi bertakung. Mungkin masih ada lagi bendasing yang masih terperangkap jauh di dalam yang mana saya tidak dapat mencapai dan mengoreknya. Walaupun tidak berjaya membaiki saluran air tersebut, saya berpuas hati kerana telah cuba sedaya upaya sekadar termampu.

Kalau ada duit lebih nanti, barulah saya akan memanggil plumber datang ke rumah. Buat masa ini, kenalah ber’banjir’ di bilik mandi. Huhuhu…

Leave a Reply

