My Razer Tarantula

Setelah lama tidak digunakan, saya mula menggunakannya. Tapi ada sesuatu yang tidak kena semasa menggunakannya. Button Key huruf [i] tidak berfungsi seperti yang sepatutnya. Saya terpaksa menekan dengan agak kuat barulah ia dapat digunakan dan ini memang annoying.

Hanya huruf [i] yang menjadi begitu tidak pada button key yang lain. Untuk mengelakkan daripada warranty void saya pergi ke All IT tempat saya membelinya untuk claim warranty. Malangnya keyboard Razer hanya diberi jaminan warranty selama 1 tahun sahaja. Nampak gaya terpaksa la saya menghubungi Ban Leong secara direct untuk urusan membaiki.

Tempatnya saja sudah agak jauh, membuatkan saya fikir berkali-kali memandangkan masa yang saya ada agak terhad. Maka saya nekad untuk membaikinya sendiri. Satu persatu skru saya buka dengan berhati-hati bagaikan ada blueprint. Apabila semua sudah dibuka, maka terpaparlah board yang agak canggih berbeza dengan keyboard biasa yang lain.

Saya mencari tempat button key [i] yang bermasalah. Nampak seperti tiada apa-apa masalah, setelah diteliti ada sesuatu yang lain dari yang lain. Rupanya ada carbon waste pada button key [i] tersebut. Saya hanya perlu menggosok dengan cotton bud secara memusar untuk membersihkannya.

Selepas itu, saya pasangkan semula keyboard dengan berhati-hati. Hasilnya, sangat memuaskan. Saya dapat menggunakan semula button key [i] seperti sediakala. Saya cukup berbangga dapat membaikinya sendiri tanpa mengeluarkan kos. Semuanya dalam keadaaan yang baik.

Leave a Reply

