My Last Day in Labuan

Cuaca pagi ini agak sejuk, kerana malam tadi hujan turun dengan lebat. Pagi ini saya, isteri saya dan abah pergi ke jeti kapal untuk pergi membeli ketam. Tapi malangnya, kapal yang pergi menangkap ketam masih belum pulang ke jeti. Kami cuba membeli di pasar basah. Tetapi sama juga, mungkin disebabkan hujan lebat malam tadi.

Isteri saya sangat sukakan pisang Labuan, sedap katanya jika dibuat pisang goreng. Maka 10kg pisang dibeli, aku la yang terpaksa mengangkatnya. Mengingatkan ibu mertuaku memesan hendak buah salak, kami berjalan ke pasar sayur. Namun tiada, kami cari juga di minimart sehingga la ke pasar peladang. Tapi memang tiada buah salak.

Kami singgah makan sarapan di Restoran Faizzah, sambil makan roti kosong dan nescafe tarik (my menu) dan isteri saya roti telur dan nescafe. Abah cuma minum teh tarik. Selepas itu kami pulang balik ke rumah kerana wireman sudah sampai di rumah untuk membaiki lampu tandas yang rosak.

Pada tengah harinya, kami hantar abah ke Labuan Airport. Sebab abah ada mesyuarat di Kota Kinabalu. So, saya dan isteri berjalan-jalan sekitar Pohon Batu, Batu Manikar, Layang-layangan dan UMS. Kami ke UMS cawangan Labuan tempat di mana isteri saya belajar matrikulasi dahulu. Selesai mengambil gambar, kami balikke rumah untuk bersiap.

Isteri saya memasak Cucur Jagung di rumah, sementara itu saya mengambil mama di pejabat. Kami minum petang bersama, selepas itu barulah mama pergi menghantar kami ke Labuan Airport. Cuaca pada malam itu agak baik, penerbangan kami lancar. Setiba kami di KLIA, hujan mula turun dengan lebat.

Macam mana pun kami terpaksa menunggu ibu mertuaku datang membawa kereta SUV kerana barang yang kami bawa agak banyak.