Bagan Lalang Pre-Convoy

Pada hari Ahad yang lepas, saya buat survey jalan ke Bagan Lalang untuk konvoi bermotorsikal ker Bagan Lalang. Konvoi ni just untuk officemate kat office saya bekerja sahaja. Bukan big convoy macam kelab motorsikal lain. Disebabkan saya yang mencadangkan convoy ni, so saya la jugak yang kena buat survey masa, jarak dan laluan perjalanan.

Perjalanan saya mulakan dari depan pintu masuk office, setiap jarak perjalanan dicatit bagi setiap check point yang ada.

Pada jam 1.52pm saya mulakan perjalanan ke Bagan Lalang dari Pusat Perubatan UKM, melalui Bandar Tun Razak, Bandar Tasik Selatan dan seterusnya ke Plaza Tol Sungai Besi. Jarak ke Plaza Tol Sungai Besi ialah 9.4km dan sampai di sana lebih kurang jam 2.04pm.

Seperti biasa, saya akan singgah mengisi minyak di stesen minyak kerana ia sebahagian daripada aktiviti convoy berkenaan. Takut ada la pulak motor yang habis minyak di tengah jalan. Memandangkan minyak dalam tangki masih banyak, saya cuma isi RM10 sahaja equal to RM1.80/liter on that time.

Seterusnya saya teruskan perjalanan ke Bagan Lalang dan keluar melalui Plaza Tol Nilai. Saya sampai di sana sekitar jam 2.36pm jarak perjalanan 38km. Masa keluar dari Plaza Tol, ramai convoy motorsikal sedang berehat di kawasan rehat. Rasa segan pun ada, sebab bila lalu jer semua orang tengok saya. Nasib baik la pakai helmet full face, kurang la sikit rasa malu tu.

Rasa penat dah mula ketara, sebab perjalanan yang agak jauh lebih-lebih lagi dengan menaiki motor yang agak tonggek ni. Perjalanan dengan kelajuan statik 90~100km/j agak memenatkan. Patut la semua motor yang berkuasa tinggi tunggang motor dengan laju.

Setelah melalui pekan Sepang dan pekan Sungai Pelek, pada jam 3.30pm akhirnya saya sampai ke Bagan Lalang. Apabila saya lihat meter pada motor, lebih kurang 78km jaraknya dari office ke Bagan Lalang. Agak mencabar juga perjalanan convoy yang bakal diadakan.

Kebetulan pada hari tersebut cuti, ramai orang yang sedang ber ‘picnic‘ pada waktu tu. Ditambah pula dengan aktiviti berkuda di tempat tersebut, ia menjadi salah satu daya tarikan kepada pengunjung ke Bagan Lalang.

Dengan RM5 pengunjung boleh menunggang kuda dengan membuat 2 pusingan. Ada 2 ekor kuda padi dan seekor kuda yang besar di situ. 

Terdapat banyak juga gerai jualan di sana. Jadi, rasanya tiada masalah kepada pengunjung yang hanya datang tanpa membawa sebarang bekal. Agak sesuai membuat convoy ke Bagan Lalang secara bermotorsikal kerana tidak perlu membawa banyak barang.

Harap-harap convoy yang saya akan buat, berjalan dengan lancar.

Leave a Reply

